søndag, desember 02, 2007

Mer luktdiskriminering

Tok en ny økt med luktdiskriminering i dag og da med berørte pinner. På samme måte som i går ble den pinnen jeg hadde berørt( i ca 5 sek) skiftet ut for hver repetisjon. Kjørte tilsammmen 10 repetisjoner hvor hun bare plukket feil pinne en gang :)
De gangene hun plukker feil pinne ligger alltid den riktige pinnen rett ved siden av, så dette er nok bare slurvete plukking rett og slett!
Når hun feiler lager jeg ikke noe stort oppstyr, tar bare fra henne pinnen og så får hun forsøke igjen direkte. Tidligere under innlæringen da vi hadde litt problemer med "prøvesmaking" var jeg mer streng og det ble et par minutters timeout før hun fikk førsøke igjen.
Jeg ser på "prøvesmaking" som en større feil enn en sjelden gang å plukke feil pinne. Så lenge Kera har forstått konseptet med at hun skal plukke pinnen med min lukt er det faktisk hun som er eksperten på lukt. Kanskje jeg har rotet med hvor den riktige pinnen ligger ( selv om den alltid er markert ) eller jeg har vært borti noen av de andre pinnene ved et uhell ( selv om jeg alltid bruker klype ) Så lenge jeg ikke kan være 110% sikker på at den pinnen hun har plukket ikke lukter meg, kan jeg heller ikke feile henne på annen måte en ikke å belønne. Prøvesmaking derimot er alltid feil!
Jeg tror man kan unngå mye prøvesmaking med å vente med å legge på apporteringen til hunden sikkert kan touch markere rett pinne( fryse nesen på pinnen) Man begynner med en pinne og så legger man til en etter enn til man har 6 stk. Først når hunden kan markere den berørte pinnen pålitelig bør man introdusere apporteringen. Får man problemer senere kan man gå tilbake til touch markeringen for å friske opp selve luktdiskrimineringen.
En annen måte er Ryrvik metoden hvor man får hunden til å markere post it lapper istedet for pinner, på denne måten får man lært inn selve luktdiskrimineringen før man introduserer pinnene.
Tror luktdiskriminering må være en av de øvelse hvor det finnes 1000 forskjellige innlæringsmetoder, man får selv vurdere hvilke metode som passer til ens treningsopplegg.

Ingen kommentarer: