fredag, desember 07, 2007

Kvalitetsikring av avstandskommanderingen

De siste dagene har jeg virkelig forsøkt å ta tak i øvelser som vi har hatt litt smårusk med.
I dag var turen kommet til avstandskommanderingen. Dette er en øvelse som funker kjempe bra på trening, men som vi ofte roter med på konkurranse. Siden dette er siste øvelse i elite programmet er det ofte vanskelig å holde konsentrasjon og intensitet oppe hele veien. Planen min har vært å baklengskjede de siste 3 øvelsene ( hoppet, luktdiskrimineringen og avstandskommanderingen) Sist konkurranse fikk vi istedet motsatt effekt, Kera ble så gira siden vi nærmet oss slutten at hun tjuvstartet på på flere av forrandringene.
Men jeg foretrekker at hun tjuvstarter og er utålmodig, bedre det enn at hun er treig og at vi må til med dobbelkommandoer( vi har vært der og........)
Så min plan for denne øvelsen er å fortsette med baklengskjedingen, men å fokuserer mer på at hun må være tålmodig og vente på kommando!
Når jeg har jobbet med denne øvelsen tidligere har vi kjørt den mye konkurranselikt med 6 forrandringer og ca 3 sek mellom kommandoene.
For å kvalitetsikre øvelsen mer optimalt er planen å "overtrene" slik at øvelsen blir mye vanskeligere på trening enn på konkurranse. Dette innebærer å kjøre mange flere forrandringer og mye lenger tid mellom kommandoene( ikke nødvendigvis i samme økt!)
I dag jobbet vi med 6-12 stillingsforrandringer før hun fikk værsågod til godbitskål bak. Tok også en økt hvor vi jobbet oss opp mot 8 sek mellom kommandoene. Det siste var nok det vasnkeligste, men denne treningen skal vi fortsette med framover. Det er viktig at den siste øvelsen sitter 110%, det er tross alt den som er det siste, avgjørende leddet før belønning!

2 kommentarer:

Mitt hvite hus sa...

Hei Marianne:=)

Det er så hyggelig at du blogger så mye for tiden. Du har så mange gode råd, og jobber så sytematisk. Jeg får masse motivasjon av å lese bloggen din. Og tar mye av dine gode treningstips med meg når jeg trener Natasha. Gleder meg like mye hver gang du har lagt inn en nytt blogg

Marianne sa...

Kjekt at du leser bloggen og finner noe du kan bruke i din egen trening :)