mandag, juni 11, 2007

Bra gjennomkjøring

I går var det tid for å ta en gjennomkjøring av alle øvelsene og se hvordan det ligger ann foran neste helgs konkurranse. Jeg ble positivt overrasket, det meste funket utmerket!!!

Kjørte en litt kortere variasjon av fellessitt og fellesdekk (uten andre hunder) som var bra.Her har jeg baklengskjedet de to øvelsene slik at sitten ikke ble belønnet men vi gikk direkte til dekken. Det gikk helt fint, bra respons på kommandoene og full konsentrasjon med haken i bakken.

Fri ved foten er vel kanskje den øvelsen jeg er minst fornøyd med. Hun var ganske gira og gikk litt for langt fremme, satt skjeivt på en del av vendingene og hadde tendens til piping på stegforflyttningene. De neste dagene frem mot helgen har jeg i hovedsakt tenkt å fokusere på fri ved foten, så dette skal vi nok få rettet på.

Manekengen, Innklallingen, Ruta og Apporten (!) satt som et skudd. Ingen testing, ingen stussing, bra intensitet og bra utført momenter. Her kjørte jeg rett i knall belønning etter hver hele øvelse.

De siste tre øvelsene er baklengskjedet sammen. Hoppet var bra. På luktdiskrimineringen brukte hun igjen lang tid, men hun søker med bra intensitet, jobber hele tiden og hentet tilslutt rett pinne. På avstandskommanderingen kom dagens første feil, hun ble litt for ivrig og gikk i dekk istedet for sitt. Denne øvelsen er bra 9 av 10 ganger, så det bekymrer meg ikke så veldig.

De neste dagene frem til helgen skal jeg kun jobbe med fri ved foten. Det blir å kjøre små, korte økter med høy frekvens og bra kvalitet på belønningene. Tror jeg lar de andre øvelsene ligge, har en god magefølelse etter gårsdagens økt og den har jeg lyst å beholde :)

4 kommentarer:

Enya - The BlogDog sa...

Spent på å høre hvordan konkurransen går! Høres ut som du trener veldig bra.

Hvordan har du lært inn neseprøve?

Marianne sa...

Neseprøven er innlært slik det står beskrevet i "Lydighetstrening i teori og praksis" Touchmarkering av først en pinne og så gradvis introdusere flere pinner, avvente med apporteringen til hunden sikkert kan markere den berørte pinnen.Har vært nøye med å feile minste tendens til smaking.

Enya - The BlogDog sa...

Er du fornøyd med resultatet? Hva kunne du tenkt deg annerledes?

Skal snart begynne med neseprøven og er litt i tvil om hvilken metode jeg skal bruke. Regner med at det blir tatt fra boka hos meg også.

Elin sa...

Lykke til i helga!:o)