tirsdag, januar 05, 2010

Siste tidens trening.

Den siste tiden har vi fått trent en god del selv om det ikke vises igjen i antall blogginnlegg. Men når tiden skal strekke til både en travel jobbhverdag, familie og hundetrening, så er det vel bare rett og rimelig at det er internett tid som blir nedprioritert!

Med Kamp har jeg de siste ukene jobbet mye med kryp, apportering, innkalling, bli sittende og fri ved foten. Til neste samling på Maria H kurset hadde jeg jo som målsetning at vi skulle ha kommet godt i gang med fri ved foten ( minst 30m med full kontakt og rett posisjon), kunne krype 5 skritt, sitte helt i ro i 1 min og ha apporteringen konkurranse klar! Etter å ha trent mye i hele høst føler jeg faktisk at vi først nå de senere ukene har begynt å se skikkelig framgang.
Målsetningene burde absolutt være innenfor rekkevidde!

I hele høst terpet vi jo mye på grunnferdigheter og derfor er det ekstra gøy å kunne begynne å kjede sammen delmomenter nå. Å kunne gjøre flere ting på en gang er ikke alltid like lett. Jeg måtte jobbe mye med å få Kamp til å innse at det gikk ann å komme i utgangstilling med apporten i munnen. Løsningen ble selvfølgelig å ha både utganstillingen og det å sette seg i front med apporten på flyt først. Avleveringer i utgangstilling ble belønnet med høy kvalitet og da tok det ikke lang tid før poletten falt ned! Delmomentene til apporteringen ser bra ut, men jeg vil jobbe litt mer med selve innkallingen ( å kunne komme i full fart til utgangstilling) før jeg kjeder det hele sammen.

Kera har hatt en rolig høst og førjulsvinter. Nå skal vi derimot begynne å legge grunnlaget for neste års konkurranse sesong. I dag fikk hun en gjennomgang på de tre siste øvelsene ( avstandskommanderingen, neseprøven og hoppapport) og jeg baklengskjedet alle tre sammen også. Hun var bare SÅ klar for å jobbe igjen og alt funket som det skulle! Selv om Kamp for øyeblikket er den jeg synes det er gøyest å jobbe med, så er det ingen tvil om at Kera er en super hund å trene med og hun har absolutt et uforløst potensiale. Nå blir det fokus på LP trening med henne utover våren og det skal bli gøy å komme seg ut i konkurranseringen igjen.

Ingen kommentarer: