søndag, september 14, 2008

Konkurransetrening og rutiner

I dag hadde vi en flott treningsøkt som planen var å filme, men når man har tenåringer i huset vet man aldri i hvilken tilstand kamera, video eller PC befinner seg i når man har bruk for det!
I dag ville ikke kamera hverken spole eller ta opp etter at ungdommen hadde "lekt" med det-STØNN!
Uansett så gikk iallfall treningen veldig bra. Planen var å få kjørt flere øvelser etterhverandre før belønning + jobbe litt med rutinene våre.

For å hjelpe hunden med å innstille seg på neste øvelse kan det være greit å ha en liten rutine som gir beskjed om hva som kommer. Jeg ser behovet spesielt foran manekengen og ruta hvor Kera ikke alltid er like sikker på hva vi skal til med. Oppstarten ser jo litt lik ut når man står med en kjegle 5-10m foran seg. Nå har jeg lagt inn et lite håndsignal foran ruta slik at det ikke skal oppstå noe forvirring.
Foran mange øvelser er det jo tydelige miljøsignal som forteller hva som er på gang, feks det å stå foran et hinder, se apporter bli lagt ut, stå på rekke med andre hunder osv. Starten på innkallingen og avstandskommanderingen derimot er helt lik (dekk fra utgangstilling og gå i fra ) Her har jeg "vent" som kommando før innkallingen og "bli" før avstandskommanderingen. Dette er jo øvelser med helt forskjellig stressnivå og det er viktig at hunden ikke forventer å bli kalt inn når du går i fra for avstandskommanderingen eller tror den skal bli værende før innkallingen.

En annen måte å forbrede hunden for hva som kommer er å baklengskjede endel øvelser sammen. Jeg har baklengskjedet de tre siste øvelsene sammen og Kera har derfor mange ganger kjørt disse øvelsene i samme rekkefølge og "vet" hva som kommer. Planen nå er å baklengskjede de 3-4 første øvelsene sammen også og det var det jeg jobbet med i dag.

Et problem med å baklengskjede øvelsene sammen i et fast mønster er jo hvis rekkefølgen blir lagt om på som det f.eks ofte gjøres i internasjonale mesterskap. Her må man kunne være fleksibel og ikke for innkjørt i et fast mønster slik at øvelesne kan utføres i en vilkårlig rekkefølge hvis det skulle trenges.

Ingen kommentarer: