mandag, oktober 29, 2007

Fri ved foten trening

I helgen kastet vi endelig potesokken og vi er nå offisielt back in business med hundetrening. Det jeg valgte å ta tak i dag var fri ved foten, kanskje vår svakeste øvelse.
Problemet med fri ved foten er flere.
Først og fremst er det jo den eneste lydighetsøvelsen hvor du ikke ser hva hunden gjør skikkelig, man er rett og slett avhengig av en kritisk medhjelper eller video for å få oversikt over hvordan hunden egentlig beveger seg.
Det andre problemet er at fri ved foten ikke følger et fast mønster og derfor ikke kan baklengskjedes. For en "baklengskjede frik" som meg er det ganske irriterende!
I tilegg er også fri ved foten den øvelsen som jeg føler meg mest nervøs for under konkurranse, jeg har rett og slett ikke trent nok på å bli kommandert av fremmede og har det med å småsnuble, ta feil av høyre og venstre, miste retningen på helt om og holdt osv osv....

Likevel er det en øvelse jeg liker å jobbe med og jeg førsøker å trene så systematisk og grundig som mulig, ikke bare legge i vei og "gå litt fri ved foten"
En typisk fri ved foten økt følger ofte dette mønsteret:
  • Oppvarming med frivillige utgangstillinger, ca 10-15 stk
  • Fokus i utgangstilling, må holde kontakt opp mot 40-50 sek.
  • Starter, ønsker full kontakt fra første skritt- kjører 5-10 reps
  • Holdter, lynraske sitter ved stopp, 5-10 reps
  • Helt om og holdt og helt om og marsj i vanlig, sakte og springmarsj, 5-10reps pr gangart
  • Høyre/Venstre om marsj i alle gangarter, 5-10 reps
  • Høyre/Venstre om holdt, 5-10 rep
  • Høyre/Venstre vendinger fra holdt, 5-10reps
  • 2-3 skritt til høyre, venstre, fram og bak
  • Lengde- fra 20-400 skritt hvor momentene flettes inn tilfeldig, 3-5 økter

I dag følgde vi "oppskriften" over og på lengde økten kjørte vi 25, 50, 75 og 100 skritt ( tok det litt forsiktig siden vi ikke har trent fri ved foten på måneder) Kera jobbet bra og jeg var veldig fornøyd. Skikkelig kjekt å trene igjen! I morgen blir det innendørs trening i ridehuset med fokus på fartsøvelsene :)

Ingen kommentarer: