lørdag, desember 06, 2008

Spor med fokus på vinkler

Heldigvis er det ikke kommet snø her på Vestlandet ennå, så det er fremdeles fine forhold for sportrening. Etter mye trening i høst er jeg veldig fornøyd med Keras utvikling, hun plukker pinnner pålitelig og har en bra sporingsadferd. Hun kan gå spor opp mot 1 km uten problem( sikkert lenger også ) på både gress, mose/myr og skogsterreng. Det jeg er spesielt fornøyd med nå er at hun helt tydelig går sporet for å finne pinnene, selve sporet i seg selv er ikke så veldig forsterkende for henne. Etter at jeg sluttet med godbiter i sporet har jeg fokusert mye på knallbra belønning (kattemat) ved funn av pinnene.

Jeg forsøker å ha et bestemt formål med sporet ved hver trening, ikke bare legge et spor ut på måfå. I dag var det det å gå vinkler som var hovedfokus. Jeg la et 400m langt spor med 15 vinkler på frosset gress. Det var derfor veldig lett å se hvor jeg hadde gått og jeg kunne være ekstra obs når vi nærmet oss vinklene. Tidligere har jeg stoppet henne hvis hun har gått ut av vinklene, men i dag var jeg bevisst på å la henne jobbe seg gjennom vinkelen helt selv. På 11 av vinklene gikk hun sporet perfekt uten å gå av, på de 4 andre gikk hun noen meter forbi, men sirklet seg fint inn igjen på sporet uten noen problem.. Og så fant hun alle 8 pinnene i tilegg!

4 kommentarer:

Patrik sa...

Vilket härligt träningspass. Din träning har verkligen gett resultat.

Marianne sa...

Ja, jeg er veldig fornøyd :)

TeamBonzo sa...

Skulle virkelig ønske eg var så flink i bruks, du jobbar godt du og Kera. Stå på..

Anonym sa...

Så bra at du blogger igjen! Jippi!!!