onsdag, desember 10, 2008

Gå foran i line.

I dag har jeg trent på " gå foran i line" ( som jeg litt feilaktig har kalt framadsending i tidligere blogg innlegg) Jeg startet treningen på denne bruks klasse D øvelsen for noen uker siden ved hjelp av en Alley Oop. De første øktene måtte jeg bruke på kun å få trent inn rett fart fram mot targeten, som skal være skritt/passgang/trav alt etter størrelse og normalt gå-tempo på hunden.
Kera har jo stort sett dårlig tid, så vi måtte jobbe en del på dette :) Begynte nærme targeten og økte gradvis avstanden, men dette gav ikke så veldig bra resultat. Hun gikk gjerne fint og sakte de første skrittene, men etterhvert som hun nærmet seg targeten økte tempo. Dette ble liksom en liten baklengskjede hvor det å touche targeten var siste leddet som ledet til belønning. En velkjent effekt av baklengskjeding er jo at intensitet/tempo øker mot slutten- ikke helt ønskelig akkurat her!
Gikk derfor over til å bare klikke når hun gikk fint og rolig et par meter slik at det ble flere belønningspunkt fram mot targeten som stod 10-15m vekke. Godbitene ble servert i front eller kastet på bakken foran hunden, dette for å holde posisjonen framover rettet.
På de neste øktene fjernet jeg targeten og bare shapet bevegelse rett framover. Jeg måtte variere retning og sted ofte, for som den "target-kloke" hunden Kera er fant hun seg fort et punkt i bakgrunnen å sikte inn mot.Tror jeg skal få trent mer på åpne, store plasser uten så mange holdepunkt (de siste ukene har det blitt mye innendørs- og hagetrening)
En annen variant jeg jobbet med i dag var å gå rolig, rett fram mot en godbitskål. Dette ble litt likt omvendt- lokking siden hun måtte holde sakte fart og beherske seg selv om hun kom nærmere skålen. Siden dette er et moment hun kjenner igjen, fikset hun det veldig bra.

Det er kanskje litt tullete å bruke så mye tid på en sånn enkel klasse D øvelse som jeg sikkert kunne ha "lurt" til sånn noelunde. De andre øvelsene i programmet har vi jo inne og poengsummen blir nok bra nok til opprykk uansett. Men etter å ha terpet på LP eliteøvelser i to år nå er det kjempe gøy å jobbe med en ny øvelse fra scratch.
I tilegg til denne øvelsen er vi dårlig på både kryp og hals, så vi har jo litt å jobbe med i vinter.

1 kommentar:

Anonym sa...

Spennende! Det er gøy å jobbe med nye ting sånn!