torsdag, juni 05, 2008

Oslo tur

Jeg har vært på seminar i Oslo fra lørdag til tirsdag og som vanlig etter kurs er jeg full av treningslyst og ny inspirasjon!
I helgen var det forelseninger med Kathy Sdoa og Ken Ramirez - utrolig inspirerende og mange spennende tema. Spesielt var forelseningen om klassisk læring (classical conditioning) en tankevekker, her ble metoden gjennomgått grundig og jeg har virkelig fått ny innsikt om dette fasinerende verktøyet.
Mandag og tirsdag hadde vi Canis instruktører Kathy for oss selv og vi fikk forsøkt oss på praktisk bruk av klassisk læring og motbetinging av en del adferdsproblemer. Vi tok for oss en hund som var engstelig for fremmede hunder, en hund som var redd folk som kom opp bak i fra og en hund som reagerte aggresivt når folk kom for tett på når den satt i bur. Mange (interresante?) diskusjoner og ulike innfallsvinkler kom opp, tydeligst kom nok fram at vi klikkertrenere har liten erfaring med å bruke denne metoden effektivt!
Mandag var det trening på innkallinger med økende grad av forstyrrelser. Kathy brukte en veldig grei metode som jeg absolutt har tenkt å adoptere til valpekursene mine.

Etter en slik helg har jeg mest lyst til å proofe innkallingene våre og ta fatt i en del andre adfredsproblemer med Kera, men lydighetstreningen må prioriteres nå.
Har tatt de fleste øvelsene fra hverandre og bedriver for det meste gøy delmomentstrening etter solnedgang!

Ingen kommentarer: