tirsdag, juni 17, 2008

If you can't beat them, join them!

I dag hadde vi en god treningsøkt med Gloppen Hundeklubb. Fikk jobbet bra med fri ved foten og kjørt både fellesdekk og sitt med de andre hundene. Kera hadde flott intensitet og holdt knallbra fokus selv med mye forstyrrelser (hester, småunger og bjeffete hunder)

Forstyrrelser og Keras store behov for å kontrollere omgivelsene har alltid vært vår største utfordring, både på trening og i konkurranse. Hun er veldig "på hugget" og det skal ikke store forrandringen til i omgivelsene før hun vil sjekke ut hva som skjer..... Dette fører også til at jeg blir veldig obs på alle forstyrrelser og går rundt og er litt nervøs for at hun plutselig tar av for å "sjekke opp i noe"

Den siste tiden har jeg lagt en ny strategi for å jobbe med disse tingene. Siden det å snuse rundt og sjekke ut et område er en adferd med svært høy sannsynlighet hos Kera bruker jeg nå det som belønning for adferder med mindre sannsynlighet f.eks det å gå fri ved fot med full fokus.
Tidligere når vi kom til treningsområdet har jeg alltid latt henne få snuse seg ferdig før vi begynte treningen. Nå må hun faktisk jobbe før hun får sjekke ut et området. Istedet for bare å klikke og belønne når holder full fokus rundt forstyrrelser, får hun nå faktisk sjekke ut forstyrrelsene!

Bare i løpet av et par dager ser jeg allerede stor forbedring. Ikke bare holder hun bedre fokus, men hun blir også fortere ferdig med snusingen og retunerer raskere til meg for å få jobbe mer. Tusen takk, Premack!

3 kommentarer:

Aud Venke sa...

Aller først: Eg surfer innom sida di i blant og liker å lese om korleis du arbeider.
Så: Eg kjenner meg litt dum. Ka eller kven er Premack??
Og det eg hadde tenkt å kommentere: Glimrande idè å bruke behovet for å lukte som godbit i treninga! Den skal eg ta med meg. Lukke til i helga!

Marianne sa...

Kort sagt:Premack var forskeren som fant ut at adferder med høy sannsynlighet kan brukes til å forsterke adferder med lavere sannsynlighet.Genialt at man faktisk kan bruke forstyrrelser som Jackpots :)

Anonym sa...

Kjempesmart!

:-) Morten