mandag, mai 05, 2008

Samme øvelser, nytt sted

I dag har jeg kjørt gjennom akkurat de samme øvelsen som i går, bare på et nytt sted. I stedet for å trene hjemme i hagen tok vi med oss hinder og neseprøver ut på en liten grusbane som ligger i et boligfelt. Her var det barn som lekte rundt husene og mopeder som suste forbi.
Å trene på et nytt sted med forstyrrelser er ypperlig konkurransetrening.

Kera jobbet bra og kun en ganger mistet hun så vidt konsentrasjonen da det slo i en dør på en terrasse. Dette medførte selvfølgelig at hun akkurat ikke fikk med seg en kommando på avstandsforrandringene, men her lot jeg det passere og brukte en dobbelkommando.
En gang senere reagerte hun heller ikke på min første kommando, men det så jeg ingen forklaring på annet en testing, så den ble hun feilet på og måtte kjøre hele kjeden på nytt.

Øvelsene ble baklengskjedet sammen og jeg kjørte så alle tre øvelsene før belønning to ganger.
Jeg kvalitetsikret også tilbakehoppet ved å sette DZ skålen kun noen meter bak der apporten landet. Dette gav skikkelig bra fart ut, og heldigvis også god fart inn igjen! Først når neseprøven og avstandskommanderingen var unnagjort fikk hun værsågod til godbitskålen.
I denne fasen av treningen bruker jeg mye avstandsbelønning i form av en liten skål full av saftige godbiter. Dette gir både økt forsterkningskvalitet + at det er med på å kvalitetsikre øvelsene.

1 kommentar:

Elin sa...

Så gøy at det går så bra! Det er interessant å følge med på hvordan dere forbereder dere til konkurranse.