mandag, mai 07, 2012

Feltsøk trøbbel

I fjor høst følte jeg at vi nærmest hadde feltsøket i boks, at vi bare trengte litt utholdenhetstrening og generalisering, og så skulle øvelsen være ferdig...men den gang ei.
I vår har vi virkelig rotet det skikkelig til av en eller annen grunn.Kamp har rett og slett begynt å følge sporene i feltet der jeg har tråkket over når jeg legger gjenstandene ut. Tror han til tider blander sammen sporoppsøket og feltet, startene her ser jo ganske lik ut. Noen ganger løper han ut og går rett på det første sporet han krysser, andre ganger søker han fint ut og gjør funn, men begynner å spore så snart han må jobbe litt ekstra for å finne.
Ok, så hva har jeg gjort for å forsøke å fikse på dette?
1. Lagt gjenstandene på linje ut fra meg slik at han får enkle funn hvis han løper rett ut.
2. Lagt feltet i motvind slik at han bør få ferten av gjenstandene hvis han løper rett ut.
3.Passet på at han ikke får funn hvis han følger sporene ved å kaste gjenstandene godt ut fra tråkket.
4.Lagt utråkkete felt ved å kaste gjenstander fra grunnlinjen, men pga en helsikes senebetennelse i skulderen kaster jeg neppe lenger enn 10-15m.
5. Kalt han inn hvis han begynner å spore.
6- Laget tydelige start rutiner med forskjellig signal, oppvarming og stressnivå på feltsøket kontra sporoppsøket.

Alle disse tiltakene har IKKE ført til noen varig løsning på problemet, noen ganger søker han fint ut, men like ofte gjør han det han kan best, nermlig å sette nesen i bakken og følge sporet.....
 Så hvis noen der ute har noen tips eller råd, så please kom med de!!

Ingen kommentarer: