torsdag, mai 31, 2007

Stimuluskontroll på haken i bakken

Kera kan nå ligge fint med haken i bakken i flere minutter og med en god del forstyrrelser rundt seg. Hun er blitt så flink på å senke hodet at hun tilbyr denne adferden i veldig mange andre situasjoner også. Hvis jeg hadde ønsket det kunne jeg sikkert ganske lett fått frem flatdekk både på innkallingen, avstandskommanderingen og manekengen, men det får være til en senere gang hvis jeg virkelig vil perfeksjonere øvelsene :)

Det jeg har jobbet med i det siste er å få det hele under stimuluskontroll. Når jeg står i utgangstilling og kommanderer dekk går haken frivillig ned med en gang. Det jeg ønsker er å ha adferden under kontroll på kommandoen "ned" Jeg vil derfor at hun skal vente med å senke hode og holde fokus i dekk til jeg sier kommandoen. Dette måtte vi jobbe med en god stund i dag før hun lærte seg å vente på kommando. Må nok ta en del økter på dette før det sitter skikkelig, håper vi har det i boks til vi skal i ringen om 2 uker.
Alternativet er jo å å ha en direkte flatdekk fra utgangstilling på kommandoen "ned"...mmmm ble veldig usikker nå på hva som er det smarteste???
Hva gjør dere andre som har flatdekk på repertoaret? Har dere kommando fra utgangstilling eller fra dekk? Å droppe "bli" kommandoen når man skal gå i fra er ikke noe problem, å ligge med haken i bakken er sidestilt med å bli liggende.

Er litt skummelt å begynne å rote med en øvelse som egentlig har vært veldig stabil og fin, men litt utfordringer skal man jo ha.....

Ingen kommentarer: