tirsdag, mars 15, 2011

Hva forsterker meg da??

Det siste halve året har treningsmotivasjonen min vært elendig! Tror jeg aldri har trent så lite og dårlig siden jeg begynte å trene hund for snart 9 år siden. Så hva skal man skylde på?? Unnskyldninger har jeg nok av ( skilsmisse, 3 x husflytting, kulde og snøkaos etc, etc) men ingen av disse er egentlig hovedgrunnen. Her om dagen måtte jeg spørre meg selv om hva som egentlig forsterker MEG til å gå ut å trene. Førers forsterkninger kan selvfølgelig være gleden av å ha det gøy med hunden, treffe bekjente i hundemiljøet, få positive tilbakemeldinger fra treningskamerater + mye mer. For meg er det derimot en forsterker som teller mer enn alt; nemlig det å ha framgang på treningen og oppnå resultater! Og i vinter har definitivt resultatene uteblitt. Grunnen er selvfølgelig dårlig og lite konstruktiv trening (pga unnskyldningene ovenfor;) Alt for ofte er det blitt til at vi har gått på trening uten noe spesifikt mål eller mening, bare for å trene litt for samvittighetensskyld. Og da blir det fort en vondt sirkel, man får ikke noe særlig resultater av slik trening og motivasjonen til å trene mer synker.
Løsningen på motivasjonsproblemet ble selvfølgelig å sette seg konkrete mål, ha klare kriterier og trene smart. Og resultatet : de tre siste dagene har vi hatt mer framgang enn de siste 3 måndene og treningsmotivasjonen er tilbake for fult!!!

1 kommentar:

Lise sa...

Godt sagt. Fikk samme beskjed fra treneren her om dagen, det nytter ikke å gå og trene litt ditt og datt, du må ha mål og plan med det du gjør.