tirsdag, februar 23, 2010

Flyt eller forstyrrelser først?

I kveld var vi på fellestrening med Gloppen hundeklubb i ridehallen. Innser at selv om treningen virkelig går framover hjemme, så står vi på stedet hvil når det gjelder trening sammen med andre hunder. Utgangstilling + noen meter fri ved foten er stort sett det vi klarer i forstyrrende miljø. Heldigvis leker han med bra intensitet uansett, så det er iallefall positivt!

Løsningen er jo enkel, vi trenger rett og slett bare å trene mer sammen med andre. Men i en travel hverdag med kveldsvakt på samme kveld som den ukentlige fellestreningen, blir det ikke alltid så enkelt. Nå må jeg legge en slagplan slik at vi får trent i forstyrrende/nye miljø mye oftere.

Et spennende spørsmål er jo hva som er mest effektivt i det lange løp. Trening i kjente omgivelser til man har mye på flyt før man introduserer forstyrrelser, eller å tidlig komme seg ut i verden og takle de forstyrrelser som finnes der. Jeg tror nok at overgangen til nye miljøer absolutt går lettere hvis adferdene er på flyt først. Men for hunder som skal lære seg å jobbe i de fleste situasjoner tror jeg man kan vinne mye på å gjøre dette fra første stund.

Med Kera jobbet jeg mye hjemme, terpet og terpet på øvelser og tenkt flyt i alle ledd. Hun kan øvelsene perfekt i kjente omgivelser, men hva hjelper det når det ikke skal så veldig store forstyrrelser til før hun mister konsentrasjoner og henger seg opp i ting som skjer utenfor ringen.
Med Kamp er planen å legge en annen strategi. Ting skal selvfølgelig på flyt, men det er på høy tid at vi flytter oss ut i mer forstyrrende settinger. Her må vi bare ut og oppsøke trøbbel!

6 kommentarer:

Håkon Groven sa...

Det er behagelig å trene hjemme, så jeg tror det er livsfarlig å tenke flyt uten forstyrrelser først, uansett om det er riktig eller ikke :) Har man tid er sikkert kombinsjonen det beste, men må man velge ville jeg valgt forstyrrelser.

Godt innlegg!

Linn Mago Isaksen sa...

Er enig med Håkon. Jeg har hatt stor nytte av at Frida var i hundeklubben og trente fra dag en. Når jeg så ble flinkere å trene på nye plasser i tillegg, ble det veldig bra. Jeg har så langt faktisk kjørt nesten all nyinnlæring i hundeklubb/hundetrening sammen med andre. Er først i det siste jeg har trent mest hjemme, og ser absolutt fordelen med det.

Kan nå ta Frida ut nær sagt hvor som helst, og med en gang min kroppsposisjon tilsier det, går hun rett i arbeidsmodus.

Norena sa...

Ja, velkommen på trening heime hos oss! Plenty of distractions her i huset veit du. ;)


Norena & Emil & Digby

Anette Lindjax sa...

GRATTIS Fight "Kamp" på födelsedagen!!

Vilja med familj sa...

GRATTIS på födelsedagen brorsan!!

Önskar Vilja med familj

Merete Andersen Huser sa...

Hei Marianne! Trist å vite at dere nok har litt rett òg. Men å ha en tervis OG en plagsom sykdom, så er det ikke mulig å få til det optimale. (Kanskje heller ikke med dårlig tid?) Derfor spør jeg meg selv, hvor lite forstyrrelsestrening kan jeg gjøre og likevel prestere innenfor mine (høye) kriterier? Khan trenes nesten kun hjemme/flyt, og er veldig fokusert på fart/lyd fra andre hunder ute.. Hittil har det holdt bra fordi dette har vært fraværende når vi har måttet "ut på gulvet". Men, slik trening skaper helt klart begrensninger. Tenker ofte på dette, mens jeg trener videre, hjemme. Prøver selvsagt å lage til forstyrrelser og trener mye selvkontroll, så får vi bare leve i håpet!