søndag, juli 20, 2008

Rute trening

Forrige uke var det full fokus på apportering med dirigering, denne uken har jeg kun jobbet med Ruta. Vi har trent hver dag, terpet og terpet og virkelig tatt tak i detaljer som ikke har stemt helt tidligere. Og det har virkelig gitt resultater!!

Det er selve adferden i ruta vi har fokusert mest på, de andre delmomentene er i boks.
Opp gjennom årene har jeg jobbet med dette på forskjellige måter. Da vi begynte med denne øvelsen brukte jeg i hovedsak musematte i midten av ruta. Innimellom fjernet jeg targeten og stort sett gikk hun fint i midten likevel, men jeg måtte stadig gå tilbake i treningen og legge musematten i ruta igjen. I fjor la jeg en ny slagplan hvor jeg la musematten lenger og lenger bak ruta og kommanderte dekk i det hun var på vei gjennom. Musematten fungerte i hovedsak som noe å sikte etter slik at hun ble "trukket" ut i en rak linje gjennom ruta. Denne metoden har egentlig fungert bra på trening, men det er litt for stor risiko på konkurranser. Det blir enten 10 eller 0 etter som jeg er avhengig av å dekke henne direkte i midten i ganske stor fart.

Den siste tiden har jeg kun jobbet med fri shaping på kort avstand. Adferden jeg er ute etter er 2 skritt rett inn i ruta hvor hun får "Stå" og så "Dekk" kommandoen. Går hun ikke korrekt inn må hun selv forsøke å finne inn mot midten før hun får kommando. Det virker som om hun har fått større forståelse for hvor hun skal plassere seg i ruta og da jeg kjørte hele øvelsen utførte hun alt perfekt flere ganger på rad.

Forhåpentligvis er våre to svakeste øvelser ( ruta og apportering med dirigering) mer på flyt nå, hun har fått bedre forståelse og sikkerhet i momentene og dette har igjen ført til bedre fart! Skal bli spennende å se om dette gir resultater på neste konkurranse om 14d.

Ingen kommentarer: