onsdag, juli 09, 2008

Lydighetstrening

Endelig fikk vi en bra organisert time til lydighetstrening hvor alt gikk etter planen.
Startet med apportering med dirigering som er en øvelse vi aldri har fått bra til på konkurranse, men som i og for seg fungerer bra på trening. Hva er så den store forskjellen?
Det å sitte i utgangstilling å se at apportene blir lagt ut "drar" henne veldig utover slik at hun ikke vil innom konen men bare rett ut til apportene. Her trengs selvfølgelig bare mer konkurransetrening med kommandant/utlegger. Det hadde jeg desverre ikke tilgang på i dag....
I tilegg er heller ikke øvelsen 100% flytende, så i dag var planen bare å kjøre litt delmomentstrening og baklengskjede det hele sammen. Alt fungerte som det skulle og jeg er spesielt fornøyd med at hun er begynt å se utover for å orientere seg om hvor kon er. Dette er selvfølgelig blitt forsterket ved at hun nå kun får kommando når hun ser ut mot kon ( gud, hvor mye fustrasjon jeg kunne ha spart meg hvis jeg hadde tenkt på dette for 2 år siden!!!)

Kjørte etterpå en økt med manekengen. Her er hun som oftest for heit, men i dag var stressnivået helt passe ( litt sliten etter all apporteringen + steikende sol) Stimuluskontrollen var 100% som vanlig og hun holdt posisjonen perfekt. Baklengskjedet hele øvelsen og brukte kattemat i skål som avstandsbelønning. Har bestemt meg for å bruke avstandsbelønning når vi konkurransetrener, både fordi vi ikke er spesielt gode på "lovlige belønninger" og fordi godbitskålen er en forsterker av veldig høy kvalitet for Kera.

Som avsluttning kjørte vi to hele avstandskommanderinger som satt perfekt; fine og kjappe bevegelser. Kjørte fra trening med en god følelse og gleder meg til en ny økt morgen:)