fredag, januar 25, 2008

Kvalitetsikring

I dag har jeg jobbet litt med kvalitetsikring av adferder etter inspirasjon fra Fannys blogg www.klickerklok.se På apporteringen har jeg jo alltid jobbet med omvendtlokking med godbit foran nesen osv, men ikke så ekstremt som Fanny viser i videoen som er lagt ut på bloggen. Etter dagens økt kunne jeg både strø godbiter rundt henne og hive de direkte på henne uten at grepet ble dårligere (og vi snakker her om en hund som er ekstremt opptatt av mat.......)

Kvalitetsikring av selve lekingen er også viktig og kanskje et felt jeg ikke har fokusert så mye på. Kera jobber bra for forskjellige leker, men det er ingen tvil om at mat er hennes favoritt. I dag måtte hun dra i leken selv om jeg lokket med en handfull godbiter -og det var vanskelig! Hun tok konseptet etter hvert og la mer tyngde bakover i leken, men vi må nok ta noen økter til før hun leker like heftig med en slik forstyrrelse. Dette er en form for "verdioverføring" som vil gjøre henne enda mer intens i leken og kvalitetsikre at hun alltid går rett i lek selv med kraftige forstyrrelse.

Ellers jobbet vi endel med frivillige forrandringer på avstandskommanderingen ( også etter inspirasjon fra Fanny) og de ser ikke så verst ut. På både dekk fra stå og sitt fra dekk ( og omvendt) har hun glimrende teknikk og fryste bakbein, men på sitt fra stå får hun en liten bevegelse framover i det hun setter rumpa inn under seg. Vet ikke hvor mye energi jeg skal bruke på å pirke på dette......hadde man bare hatt ubegrenset med tid og litt mindre ting å trene på ......

1 kommentar:

Elin sa...

Kjenner tidsproblemet... Man vil helst rekke å trene alt alltid..
Men det er så bra at du jobber med disse tingene.