onsdag, januar 23, 2008

Dirigering til musematte

En av de tingene jeg har jobbet mest med for tiden er Apportering med dirigering.
Selve apporteringen har vi jo inne, det er dirigeringen vi har jobbet mye med de siste månedene.
Etterhvert er stimuluskontrollen(handsignal) på dirigeringen begynt å bli riktig bra, men føler at jeg virkelig har brukt lang tid på det.
Det vi jobber med nå er at hun skal følge med på utlegging av musematter/apporter. Måten vi gjør dette på er at jeg setter en kjegle i midten av en tenkt firkant ( ca 10x10m) 3 musematter blir plassert på ene siden med 5 m mellom. Kera sitter i midten og jeg viser tydelig hvor jeg legger ned mattene. Hun blir så plassert med ryggen mot mattene ved kjeglen og dirigert til venstre/høyre. Kjører kun en rep i hver retning før jeg skifter om på musemattene og kjører øvelsen langs neste side på firkanten.

Det er vanskelig å løpe ut i riktig retning hvis hun ikke vet hvor musematten er, derfor er det viktig at hun følger med på utleggingen. For øyeblikket legger jeg ikke ned matten før jeg er sikker på at hun får det med seg, men etterhvert må hun lære å ta ansvar for dette selv.
Et par økter til så er vi klare for å skifte ut musemattene med apporter og kjøre mer konkurranselikt med Kera i utgansgtilling. Neste skritt blir å legge det å se ut / følge med på utlegger på kommando, i utgangstilling holder hun jo full fokus på meg.

Ingen kommentarer: