torsdag, desember 09, 2010

Forrige ukes trening

Forrige uke jobbet jeg med tungapporten og hals.
Tungapporten må man være litt forsiktig med når man introduserer. Slipper hunden denne ned på tærne kan det få ganske store konsekvenser (i verste fall brukne bein,eller en hund som blir redd apporten) I begynnelsen pleier jeg derfor å ha festet et tau rundt apporten så jeg kan holde igjen hvis Kamp skulle slippe apporten for tidlig. Å ha jobbet med treapporten og kvalitetsikret grepet godt gir selvfølgelig en god sikkerhetsmargin, men jeg tar ikke sjansen på skader her. Kamp har en veldig god apportering og det tok derfor ikke mange reps før det å apportere 4 kg gikk helt fint.

Hals har vi jobbet litt med rundt servering av måltidene de siste månedene. Før han får værsågod til matskålen må han tilby hals frivillig i utgansgtilling. Har du en hund som er glad i mat og som blir litt frustrert når det lukter godt fra skålen, er det lett å få fram lyd i denne settingen. Har nå tatt det ut på treningsbanen hvor han tilbyr 4-6 kraftige, jevne bjeff i utgangstilling når kongen ligger på bakken foran han. Vil ha minst 10 stk i jevn frekvens før jeg legger kommando på.

Denne uken blir det fokus på gå foran i line og innkalling med stå, rapport følger :) Ha en fin treningsuke, folkens!

Ingen kommentarer: