tirsdag, juni 29, 2010

Operasjon Hjernevask

Vi er nå vel inne i dag 3 av Operasjon Hjernevask. For de av dere som ikke var på Sølen, går dette kort ut på skape en enorm forventning til leken og øke intensiteten (dvs stressnivået) hos hunden når den leker.
For sarte sjeler som mener at alle hunden skal få timesvis med tur hver dag, aldri ligge i bur og at alt stress er usunt, anbefales ikke videre lesing;)

Tanken bak treningen er å benytte seg av Pavlovs teori om at hundens følelser/stressnivå vil kobles til den operante adferden som utføres. Hvis man feks alltid trener dekk mens hunden er rolig og sliten, vil dette stressnivået utløses når hunden kommanderes i dekk senere eller hvis man alltid trener innkallinger når hunden er hyper, vil hunden automatisk stresse seg opp når man roper den inn.

For øyeblikket tilbringer Kamp største delen av dagen i hundegården eller i bilburet. Ganske kjedelig for en hund som er vandt til minst en times skogs eller fjelltur og lange treningsøkter hver dag. Han blir spesielt frustrert av å stå i hundegården, å bli plassert der er jo et tydelig signal om at det ikke kommer til å skje noe gøy på lenge ( i motsetning til i bilen som ofte betyr at vi er på vei et sted) Det er tydelig at han virkelig ligger å "lader", for når døren til hundegården åpnes er han som en lett antennelig rakett. Vi går da direkte i heftig lek i hagen og leker ikke lenger enn at han klarer å holde intensiteten oppe. Under leken er det ingen regler, ingen fokus på kontroll / slipp etc, ingen adferder som skal jobbes med, kun lek, lek, lek. I gjennomsnitt har han fått 4-6 slike lekeøkter hver dag. Etterpå er det rett tilbake i buret for ny opplading.

Og hva er resultatet så langt? Leken har absolutt blitt heftigere og sammen har vi funnet en enklere lekerutine når jeg slipper å fokuserer på at han skal slippe, holde han i halsbåndet, plassere leken i en spesiell posisjon osv

Men vi er langt fra ferdige ennå. Forhåpentligvis kan vi leke lenger og lenger uten at intensiteten faller etterhvert. På dette stadiet leker han heftig hele veien, men når jeg avslutter er han egentlig helt fornøyd med det. Jeg vil der at han skal tigge om mer når jeg avslutter.
Jeg vil også at leken skal være like intens selv om det kommer forstyrrelser til. Nå fortsetter han leken, men jeg ser at han sjekker ut forstyrrelsene i øyekroken.
Planen er å bruke minst 4 uker på dette opplegget. All annen lydighetstrening får bare utsettes, når dette er i boks har jeg en hund som er mye mer lett trent og vi tar fort igjen det tapte uansett.

Men helt 100% tro til opplegget er jeg desverre ikke, hver kveld har han fått gått noen korte spor på gress- det klarer jeg bare ikke å la være......:)

1 kommentar:

Elin & Spike sa...

Gleder meg til å følge denne operasjonen videre, og er helt sikker på at du får det til å funke knallbra! :o)