onsdag, juni 16, 2010

R I P Kera


I dag ble den tunge avgjørelsen tatt, Kera ble avlivet kun 7 år gammel.
På lørdag ble hun plutselig akutt halt og jeg skjønte med en gang at det var noe alvorlig. Mistanken om korsbåndsruptur ble bekreftet ved røntgen på mandag. I tilegg røntget jeg også hoftene hennes siden hun har HD og status der ville være avgjørende for videre behandling. Hun hadde forkalkninger allerede som 1 åring og disse var selfølgelig blitt mye verre med årene. De siste månedene har jeg sett en liten tendens til stivhet etter bratte turer og vergring for å hoppe inn i bilen. Hoftestatusen hennes ble den avgjørende faktoren for at vi valgte å ikke gjennomføre en operasjon av kneet. Siden hoften på motsatt side var den med mest forkalkninger ville avlasting av foten føre til en akselerasjon av symptomene i hoften. Vi valgte derfor å la henne få slippe en invalidiserende alderdom.

Det som gjør det hele litt lettere å takle er at jeg vet hun har at et aktivt liv som de fleste hunder ville misunne henne. Da hun bare var 14 uker reiste vi på vårt første Canis klikkerkurs og vi ble begge bitt av basillen. Jeg begynte på instruktørutdannelsen et halvt år etterpå og sammen med Kera tok jeg stegene fra å være en totalt grønn hundetrener til å kunne få mulighetene til å lære andre om denne fasinerende treningsmetoden.

Kera var en hund som var lett å trene, hun var et matvrak av dimensjoner! ( noe som nok vekten hennes etterhvert bar preg av ;) Vi fikk fort framgang i treningen og startet i LP klasse 1 da hun var 1,5 år. Etter tre forsøk fikk vi opprykket til klasse 2 og bare 6 uker senere var vi i klasse 3. Som 3 åring var vi klar for Eliteklassen og klarte første premie i debuten!

Etter dette" gikk luften litt ut av ballongen" Vi hadde nådd målet vårt og jeg fikk litt problemer med å motivere meg for videre lydighetstrening. I stedet startet vi med brukstrening, gikk mye spor og reiste på runderingskurs i Trondheim og på Sølen. Bruksappellen hadde vi ingen problemer med siden lydigheten var på plass, så ambisjonenen om konkurrering var høye. Eneste bøygen var hennes skuddberørhet og selv om vi bestod K testen, ble dette et hinder for videre ambisjoner.

Vår andre sesong i eliteklassen skulle være sesongen hvor vi skulle stabiliserer oss på høyt nivå, men slik gikk det desverre ikke. Sesongen ble spolert av stadig tilbakevendene potesår som både førte til lite kontinutet i treningen og avlyste stevner.
På dette tidspunktet begynte jeg å tenke på
ny valp og i fjor vår fikk vi mallegutten hjem.
Etter dette ble det selvfølgelig mye fokus på valpen, men Kera fikk flere treningsøkter i uken og øvelsene ble holdt ved like.

I år var planen å starte i Lp igjen, jeg følte vi absolutt hadde noe å vise i ringen og at LP championatet var innen rekkevidde. Men så langt kom vi altså ikke, fryktelig tungt å tenke nå på de stevnene jeg lot være å melde oss på for det vi bare skulle finpusse litt til.......

Jeg er uansett fryktelig stolt over det Kera og jeg har oppnådd. Vi har måtte trene mye alene uten noe støttende lydighetsmiljø rundt oss, vi har måtte finne ut av det meste selv. Likevel vil jeg takke Morten og Cecilie for alt dere har lært oss, Reidun for alle de timene vi har trent sammen mens hundene våre var unge, Anette for at du fikk oss gjennom K testen og Norena for å være reservemamma med fri tilgang på poteter og kjøttbein.

Tilslutt: Takk Kera for at du var den du var, på godt og vondt.
Alltid tilstedet, alltid på hugget, alltid på allerten, alltid klar! Jeg vil aldri glemme deg!

4 kommentarer:

Zanto'en sa...

Tårene triller...dette var bare så forferdelig trist! Jeg hadde tenkt å sende deg en melding om at jeg kunne massere Kera på Sølen...uff og uff.
Tenker masse på deg - vært stolt av Kera og dine prestasjoner - dere er rollemodeller og herlig forbilde for oss andre! Gjem Kera godt i ditt hjerte sammen med alle minner. Mange gode klemmer

Kari-Anne Undlien sa...

Så trist det skulle ende slik, men godt at minnene er av de gode. Fred over Keras minne.

Norena sa...

Huff då.....trudde eg var ferdig med grininga, men no blei det ei ny runde. Det er så uutholdelig tungt.

Sånt eit nydelig bilde av ho også.....forferdelig å tenke på at eg aldri meir skal få sjå ho rote rundt i hagen vår ilag med Emil eller kose med ho på senga.

I kveld satt eg oppe og såg på TV og plutselig så tenkte eg på når Kera kom dundrane opp kjellertrappa og smelde opp kjøkkendøra og skulle inn å sjekke kva som blei servert hos reservebestemora. Heile huset brukte å riste. Eit øyeblikk venta eg nesten å sjå ho ved sida av meg.

Med to kjøkken i huset, så var ho ei travelt opptatt dame. Og når maten var oppspist, så var det nakkemassasje som stod for tur mens resevemora såg TV eller jobba på dataen. Dabba det av med massasjen, så kom det kjapt ein bestemt labb opp i fanget og kommanderte ein til å fortsette. Ein slik ordre må ein jo alltid adlyde, så massasjen kom fort igang igjen. :)

Takk for at eg fekk være reservemammaen hennar....eg elska å skjemme ho bort. Det er eit privilegium utan like å ha kjent Kera og du kan være så ufattelig stolt av ho. Så mykje som de opplevde og oppnådde ilag. Ja, eit rikt og fullverdig liv fullt av glede og kjærlighet, det hadde ho....go'jenta di.

Skjønne Kera bolla vil for alltid være i hjertet mitt også.

Varme klemmar og tankar,
Norena xxx

Kennel Carve Canem - oppdrett av Eurasier og Toller sa...

Ufattelig trist Marianne :( Du og Kera har lært meg MYE! Jeg ble mektig imponert av dere da vi møttes på Sandane på Trenerkurset. DETTE ville jeg også få til! Kera er i manges hjerter. Hun hadde et godt liv, bedre enn mange!

En stor klem fra Beathe og alle hundene :)