onsdag, april 28, 2010

Ukens øvelse

Vi har vel alle øvelser vi synes det er litt kjedelig å trene og som det krever litt ork å begynne på. For meg er det øvelsen "gå foran i line" De andre lydighetsøvelsene er jeg veldig komfortabel med å trene fram siden jeg har vært gjennom alt før med Kera allerede og vet hvor vanskelige momenter kan oppstå. Trente "gå foran i line" med Kera også, men siden hun allerede var en elitehund da vi begynte på den, kunne vi ta noen snarveier og stole på f.eks stå kommandoen fra andre øvelser. Med Kamp må jeg gjøre det skikkelig fra begynnelsen av og jeg har lagt opp treningen slik:
- lavt stressnivå for å klare å holde Kamp i skritt
- belønne med godbit som daler rett ned foran han, dvs kaste godbit før klikket for å få perfekt timing og ikke en hund som snur seg mot meg ( belønningsforventning framover)
-har to targeter med ca 20m avstand som vi går fram og tilbake mellom
-trener at han skal fryse i stå med fokus framover, selv om jeg står bak

Ikke noe voldsomt hokuspokus akkurat, bare litt kjedelig og stillestående ( bokstavligtalt) Men dette blir nå "ukens øvelse" og før helgen er omme synes jeg sikkert at dette er kjempegøy også!

Ingen kommentarer: