torsdag, november 08, 2007

Innendørs trening

Med årets første høststorm like rundt hjørnet fant jeg ut at det var best å trene innendørs i dag.
Litt begrenset hva man får gjort inne, men jeg fant ut det var lenge siden jeg har sett på luktdiskrimineringen. Dette er en øvelse som funker bra, men litt småterping på detaljene kan jo aldri skade:)
Kjørte først 5 reps hvor 1 av 6 pinner var berørt. Brukte sammen pinne hver gang for å starte på ganske lave kriterier. Det gikk greit, så vi kunne trygt øke kriteriene på neste økt
På de neste 5 byttet jeg ut den berørte pinnen med en ny hver gang og håndterte de kun i 5 sek.
Heller ingen problemer der. På siste økten var alle pinnene berørte og da ble det 2 feil på rad, så det får vi trene litt mer på .
Dette var kun delmoments trening hvor Kera starter frivillig, pinnene ligger på rekke med ca 10cm mellom og det blir klikk + belønning for rett opptak.
Selv om det ble litt feil tilslutt er jeg veldig fornøyd med at hun plukker sikkert uten "prøvesmaking" og jobber bra selv om hun ikke finner rett pinne med en gang.
Vi trenger å jobbe mer med pinner berørt av andre + at hun fremdeles roter pinnene veldig til når hun søker ( men dette er forsåvidt kun et problem innendørs på glatt gulv)

Ellers fikk vi også trent litt på "tulleøvelsene" våre; sitte bamse og snurre rundt. Har fått begge adferdene fint frem, men har brukt fingertarget, så nå er jobben å fade det vekk.......

Ingen kommentarer: