søndag, november 25, 2007

Førers egne forsterkningsbetingelser......

Den siste tiden har det desverre blitt alt for lite trening, mye å gjøre på jobben + skikkelig drittvær får ta skylden. Når man har begrenset med tid til å trene er det desto viktigere at den tiden man har blir utnyttet effektivt. Alt for ofte blir det bare vedlikeholdstrening i stedet for å jobbe med det som virkelig trengs.
Spesielt gjelder dette fellestreningene til GHK på Fjordhestgården hvor jeg vanligvis jobber mye med fartsøvelsene( innkallingen, ruta, dirigeringen osv) Underlaget er perfekt for fart og siden det er øvelser som vi kan veldig godt er de greie å trene når det er masse andre løse hunder rundt omkring og ikke minst folk som følger med på hva vi gjør....(jada, det var dette med førers egne forsterkningsbetingelser....) Men nå har jeg tenkt å ta meg selv litt i nakken og trene på det som virkelig trengs å trenes på!

I stedet for å bruke de verdifulle fellestreningene på Fjordhestgården til å jobbe med alt vi allerede kan, må jeg benytte meg av de forstyrrelsene som er der best mulig. Det vil si at vi må fokuserer på fri ved foten med forstyrrelser og ikke minst fellesdekk og fellessitt med andre, fremmede hunder. Vi har jo alle eliteøvelsene greit på repertoaret, det er konkurranse- og forstyrrelsestrening som er mangelvare!

Ingen kommentarer: