søndag, juli 24, 2011

Hundeferie i Hemsedal

Denne uken var jeg innleid som sporinstruktør på Hundeferie i Hemsedal. Dette er et arrangement i regi av Bergen og Omegn Retriverklubb, og innebærer en hel uke med hundetrening og sosialt samvær.
Anette og jeg var instruktører for bruks og delte gruppen mellom oss i spor og rundering. Vi fikk en utrolig positiv og entusiastisk gjeng med hundeførere å jobbe med og ikke minst gode hunder som gjorde det lett å være instruktør. Sev om det var store variasjoner i forhåndskunnskaper og erfaringer, fikk alle ekvipasjene god framgang gjennom uken.

På ettermiddagene og utover kveldene fikk jeg og Anette trent egne hunder. Kamp fikk både noen enkle demospor og noen mer utfordrene spor. (Takk til Anette for utmerket sporlegging :) Alt i alt gikk han meget bra, men jeg må holde fokus på nøyaktigheten hans, den går ned når han får for mye tempo i kroppen.
På lydighetsbiten fikk jeg noen aha opplevelser, feks at Kamp har en del dårlige holdter og mister fokus under sakte marsj. Gull verdt å ha med seg noen med kritisk blikk på treningen, spesielt når man vanligvis trener mye alene.Ukens store positive overraskelse derimot er at vi mer eller mindre har et ferdig feltsøk :)

Siste dagen på kurset ble selvfølgelig påvirket av de forferdelige hendelsene i Oslo og på Utøya. Om morgenen da vi våknet opp til de ufattelige dødstallene, var det vanskelig å tenke på noe så banalt som hundetrening. Alle hadde behov for å snakke ut før vi begynte treningen, og vi fikk også det hele litt tettere inn på oss da en av ekvipasjene som hadde godkjent hund i NRH, ble utkalt til søk rundt Utøya.
Avsluttningsmiddagen ble også noe dempet og mange, der i blant jeg valgte å reise hjem om kvelden.

Nå venter to uker på jobben før neste høydepunkt; den årlige instruktørsamlingen på Sølen!

Ingen kommentarer: